موارد عمده شکایت ازسازمان تامين اجتماعي بدین شرح است:
الف) درخواست سنوات بازنشستگي
1-حكم بازنشستگي2-مدارك پرداخت حق بيمه3-تصوير صفحه اول دفترچه بيمه
ب) عدم احتساب حق بيمه در سازمان تامين اجتماعي:
1-ارائه راي اداره تعاون،كار و رفاه اجتماعي،در صورتي كه شاكي در شركت هاي خصوص شاغل بوده است.
2-ارائه حكم كارگزيني در صورتي كه شاكي در استخدام كشوري بوده است.
3-ارائه مدارك پرداخت حق بيمه
ج)درخواست مستمري از كارافتادگي:
1-ارائه آرا كميسيون هاي پزشكي اعم از بدوي و تجديد نظر.
2-مدارك پرداخت حق بيمه.
3-مدارك كارگزيني.
د)در خواست برقراري مستمري توسط وراث:
1-گواهي انحصار وراثت
2-مدارك پرداخت حق بيمه توسط متوفي
ه)درخواست برقراري مستمري قطع شده وراث:
1-مدارك پرداخت حق بيمه
2-ارائه فيش حقوقي قبل از قطع مستمري
3-گواهي انحصار وراثت
گاهی پیش می آید که افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، به دلایلی از خدمات این سازمان رضایت کافی را نداشته وبه دنبال مرجعی برای طرح شکایت علیه بیمه تامین اجتماعی میگردند.
همچنین ممکن است کارمندان و مسئولین این سازمان در انجام بعضی خدمات کوتاهی کرده و باعث ضرر و زیان به برخی افراد شوند.
طبق اظهارنظر مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان تامین اجتماعی، با توجه به اینکه ۳.۵ میلیون بازنشسته تحت پوشش سازمان در کشور وجود دارد، میتوان گفت موارد زیادی از شکایتها به بیمه بازنشستگان، احکام حقوقی، سنوات و اعتراضاتی در زمینه تعیین حقوق و دستمزد و … مربوط میشود.
شهروندان تهران می توانند با شماره گیری ۱۴۲ و باقی شهرها با شماره گیری ۱۴۲-۰۲۱ و ارسال پیام به ۵۰۰۰۱۴۲ مشکلات بیمه ای خود را اعلام نمایند و مشاوره های لازم در این زمینه را دریافت کنند.
همچنین سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور به نشانی اینترنتی http://shekayat.bazresi.ir شکایات و اعلامات شهروندان را در این زمینه پذیرا است.
علاوه بر آن اگر از شعبه شکایت دارید، می توانید به شعبه مرکزی یا دفتر مرکزی تامین اجتماعی مراجعه کنید و در صورت شکایت از خود سازمان تامین اجتماعی، باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنید.
3 پاسخ
سلام
آیا سازمان تامین اجتماعی میتواند آرای بیمه مراجع حل اختلاف کار را اجرا نکند؟
سلام
متاسفانه تامین اجتماعی گاها از اجرای دادنامه های اداره کار طفره میرود که راه علاج مراجعه به دیوان عدالت اداری میباشد
ممنون از مطلب کاربردیتون