جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها
آیین دادرسی کار فصل دوازدهم

مراجع حل اختلاف کار

فهرست مطالب

فصل نهم قانون کار در خصوص (مراجع حل اختلاف کار) می باشد.

دامنه رسیدگی

هرگونه اختلاف فردی بین کارگر و کارفرما ناشی از اجرای قانون کار یا موافقتنامه ها و پیمانهای دسته جمعی، در مرحله اول از طیق سازش مستقیم و در صورت عدم حصول سازش از طریق مراجع حل اختلاف کار رسیدگی خواهد شد.

تشکیلات مراجع حل اختلاف کار

مراجع حل اختلاف کار شامل هیات تشخیص (بدوی) که از سه نماینده (یک نماینده وزارت کار- یک نفر نماینده نماینده کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان – و یک نفر نماینده مدیران صنایع به انتخاب کانون انجمنهای صنفی کارفرمایان) و هیات حل اختلاف (تجدیدنظر) که از نه نماینده (سه نفر نمایندگان کارگران به انتخاب کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان – سه نفر نمایندگان کارفرمایان به انتخاب مدیران واحدهای منطقه – و سه نفر نماینده دولت که شامل مدیر کل کار استان، فرماندار و رئیس دادگستری محل و یا نمایندگان آنها) تشکیل می شود.

قطعیت آرا مراجع حل اختلاف کار

رای هیاتهای تشخیص (بدوی) ظرف مدت 15 روز از تاریخ ابلاغ برای هر یک از طرفیت قابل اعتراض می باشد و در صورت عدم اعتراض، قطعی و لازم الاجرا می گردد.

سیر مراحل تصویب قانون کار هرگونه اختلاف فردی بین کارگر و کارفرما ناشی از اجرای قانون کار یا موافقتنامه ها و پیمانهای دسته جمعی، در مرحله اول از طیق سازش مستقیم و در صورت عدم حصول سازش از طریق مراجع حل اختلاف کار رسیدگی خواهد شد.

مراجع حل اختلاف، از طرفین دعوی برای حضور در جلسه رسیدگی کتبا دعوت می نمایند. لیکن عدم حضور آنها در جلسه، مانع از رسیدگی و صدور رای نمیباشد مگر زمانی که هیات حضور طرفین را ضروری تشخیص دهد که دراین صورت فقط برای یک نوبت با استدلال و استناد قانونی، جلسه را تجدید می نماید.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن قرارداد-کار-کلی.gif است

بازگشت به کار در هیات حل اختلاف کار

هرگونه اختلاف فردی بین کارگر و کارفرما ناشی از اجرای قانون کار یا موافقتنامه ها و پیمانهای دسته جمعی، در مرحله اول از طیق سازش مستقیم و در صورت عدم حصول سازش از طریق مراجع حل اختلاف کار رسیدگی خواهد شد.

در صورتی که هیات حل اختلاف، اخراج کارگر را غیرموجه تشخیص دهد، حکم بازگشت به کار کارگر اخراجی بهمراه پرداخت حق السعی او را از تاریخ اخراج صادر میکند ولیکن در صورت موجه بودن اخراج، کارگر مشمول اخذ حق سنوات به میزان سالی یکماه موضوع ماده 27 قانون کار می باشد.

هرگونه اختلاف فردی بین کارگر و کارفرما ناشی از اجرای قانون کار یا موافقتنامه ها و پیمانهای دسته جمعی، در مرحله اول از طیق سازش مستقیم و در صورت عدم حصول سازش از طریق مراجع حل اختلاف کار رسیدگی خواهد شد.

چنانچه پس از روشن شدن تقصیر کارفرما و عدم توجیه قانونی اخراج کارگر و صدور حکم بازگشت به کار، کارگر نخواهد به سر کار برگردد میتواند مطابق با ماده 111 آیین دادرسی کار موضوع ماده 164 قانون کار از سنوات خدمت به میزان سالی 45 روز بهره مند شود.

آرای قطعی صادره از مراجع حل اختلاف کار (رای تشخیصی که در موعد مقرر مورد اعتراض واقع نشده یا آرای صادره از هیات حل اختلاف) قطعی و لازم الاجرا بوده و از طریق اجرای احکام دادگستری به مورد اجرا گذاشته می شود.

آیین نامه طرز اجرای آرای قطعی هیاتهای تشخیص و حل اختلاف موضوع ماده 166 قانون کار مورخ 12/03/70 (کلیک کنید) به تصویب هیات وزیران رسیده است.

اگر در حال حاضر با مشکلاتی مانند رد نکردن حق بیمه توسط کارفرما، عدم دریافت حقوق، شرایط نامناسب کاری یا اخراج ناگهانی بدون قرارداد کار مواجه هستید، با کارشناسان حقوقی «کارتامین» تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با بررسی دقیق پرونده و ارائه راهنمایی‌های تخصصی در خصوص مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را برای شما هموار کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با شماره ۷۶۷۹۳۳۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان با بهترین وکلای اداره کار تهران را پر کنید. همچنین برای مشاهده قراردادهای کار به بانک قراردادهای کارتامین مراجعه فرمایید.

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
بیمه بیکاری در قانون کار

دولت مکلف است در اجرای اصل بیست و نهم قانون اساسی و با استفاده از درآمدهای حاصل از مشارکت مردم و نیز از طریق ایجاد صندوق بیمه بیکاری نسبت به تامین معاش کارگران بیکار شده

راي وحدت رویه شماره 1507 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

گاهي اوقات پيش مي آيد كه برخي دستگاهها و سازمانها براي جذب نيروي متخصص و كاربلد، اقدام به اعزام متقاضيان كار به تحصيل در رشته هاي مرتبط با آن كار نموده تا با كسب مهارتهاي لازم، پس از اتمام دوره تحصيلي ايشان را به كار گيرند. راي وحدت رویه شماره 1507 هيات عمومي ديوان عدالت اداري در این خصوص صادر شده است…

صلاحیت دیوان عدالت اداری

صلاحیت دیوان عدالت اداری:با توجه به اصول 159، 170 و 173 قانون اساسی صلاحیت دیوان عدالت اداری نسبت به صلاحیت دادگاه های دادگستری از مصادیق صلاحیت ذاتی است و چون طبق اصل 159 قانون اساسی مرجع عام تظلم خواهی دادگاه های دادگستری هستند و صلاحیت دیوان عدالت اداری استثنا بر صلاحیت عام دادگاه های دادگستری است لذا صلاحیت این مرجع اختصاصی و خاص تلقی می شود.

بررسی ماده 50 قانون تامین اجتماعی

ماده 50 یکی از مواد قانون تامین اجتماعی است که قانون گذار به منظور حمایت از این نهاد عمومی غیر دولتی برخی از مطالبات آن را درحکم مطالبات مستند به اسناد لازم الاجرا تلقی کرده است زیرا این سازمان متولی و متصدی یک خدمت عمومی است. در ابتدا نگاهی به متن این ماده قانونی بیاندازیم تا بدانیم در ادامه این مطلب به چه مباحثی پرداخته می شود.

با کارشناسان ما در ارتباط باشید
جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.