جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها
تغییر شرایط کار

قانون تغيير شرايط كار چیست؟

فهرست مطالب

قانون تغيير شرايط كار چیست؟ تغییر شایط کار را چگونه میتوان در کار کارگران ایجاد کرد تا منافاتی با قانون کار نداشته باشد؟ آیا تغییر مسولیت کارگر تغییر شرایط کار محسوب میشود؟ سوالاتی این چنینی بر آنم داشت تا امروز در خصوص تغییر شرایط کار و تفسیر ماده قانونی آن این مطلب را منتشر کنم.

مستند به ماده 26 قانون كار هر نوع تغيير عمده در شرايط كار كه بر خلاف عرف معمول كارگاه و يا محل كار باشد پس از اعلام موافقت كتبي اداره كار محل قابل اجراست و در صورت بروز اختلاف راي هيات حل اختلاف قطعي و لازم الاجراست.

موضوع ماده مذكور آن دسته از شرايطي ميباشد كه به منظور تعيين چگونگي و نحوه انجام تعهدات طرفين (مانند ساعات كار، نوبتكاري، شبكاري، تعطيل كاري، نحوه مزدي بري،‌محل انجام كار و …)  و همچنين مزايايي كه خارج از الزامات قانوني توسط كارفرما در كارگاه برقرار گرديده و به صورت عرف درآمده است. (مانند كسر ساعات كار نسبت به ساعات كار تعيين شده قانوني، اياب و ذهاب، ناهار، مزاياي غير نقدي و يا مزاياي نقدي و مانند آن كه كارفرما بطور يكجانبه برقرار نموده و از الزامات قانوني يا قراردادي ناشي شده است.)

تغيير شرايط كار،‌تغيير عمده در شرايط كار همه يا بخش عمده اي از كارگران كارگاه مي باشد بنابراين تغيير در شرايط كار يك كارگر از مصاديق ماده 26 قانون كار نمي باشد.

كارفرما در صورتي كه نيت تغيير عمده در شرايط كار داشته باشد بايستي موافقت كتبي اداره كار محل را اخذ نمايد.

تغییر شرایط کار

ادارات كار محل مكلفند حداكثر ظرف مدت يكماه درخواست كارفرما را براي اعمال ماده 26 قانون كار مورد بررسي و كتبا نظر خود را اعلام نمايند. چنانچه اداره كار محل با درخواست كارفرما موافقت نكند، لازم است دلايل آنرا كتبا به كارفرما اعلام نمايد.

رسيدگي به اختلافات

در صورت بروز اختلاف بين كارگران و كارفرما، رسيدگي به اختلافات در خصوص تغيير عمده در شرايط كار در صلاحيت هيات حل اختلاف مي باشد.

در صورت موافقت با تغيير شرايط كار و عملياتي شدن آن، چنانچه انطباق برخي كارگران با شرايط جديد وجود نداشته باشد موضوع از مصاديق موجه فسخ قرارداد كار تلقي مي گردد. كه در صورت تاييد فسخ قرارداد از سوي مراجع حل اختلاف، اقدامات لازم براي برقراري بيمه بيكاري كارگران انجام مي گيرد.

چنانچه تغيير عمده در شرايط كار، بصورت موقت و مستلزم تعليق قرارداد كار باشد، لازم است ادارات كار محل به نحوي عمل نمايند كه شرايط استفاده از مقرري بيمه بيكاري كارگران فراهم گردد.

««برگرفته از مواد قانون كار، تامين اجتماعي و دستورالعمل شماره 33412 مورخ 04/04/87 اداره كل روابط كار»»»

قانون تغيير شرايط كار چیست؟

اگر در حال حاضر با مشکلاتی مانند رد نکردن حق بیمه توسط کارفرما، عدم دریافت حقوق، شرایط نامناسب کاری یا اخراج ناگهانی بدون قرارداد کار مواجه هستید، با کارشناسان حقوقی «کارتامین» تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با بررسی دقیق پرونده و ارائه راهنمایی‌های تخصصی در خصوص مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را برای شما هموار کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با شماره ۷۶۷۹۳۳۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان با بهترین وکلای اداره کار تهران را پر کنید. همچنین برای مشاهده قراردادهای کار به بانک قراردادهای کارتامین مراجعه فرمایید.

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

4 پاسخ

  1. در کارگاهی ساعات کاری ۸صبح تا ۵بعد ظهر میباشد که یک ربع وقت صبحانه و یک ساعت تایم استراحت ناهار و یک رب هم وقت استراحت بعد ظهر بوده عایا کار فرما میتواند با توجه ب نارضایتی اکثر کارگران ساعت کاری را از ۷صبح تا ۴ بعد ظهر و تایم استراحت نهار را ۴۵ دقیقه و تایم استراحت بهد ظهر را حذف کند؟؟؟

    1. سلام بله
      در قانون صراحتا صرفا زمانی که کارگر وقت خود را در اختیار کارفرما قرار میدهد به میزان هفت ساعت و بیست دقیقه ساعت کار وی محاسبه میگردد
      البته در صورتی که مدت زیادی این تایم استراحت بصورت عرف کارگاه جزو ساعت کار محاسبه میشده است کارفرما حق حذف یکجانبه آن را ندارد و از حقوق قانونی کارگران میباشد.

  2. با سلام و احترام، توضیح جنابعالی مبهم است. تغییر عمده در شرایط کار، موضوع ماده 26 قانون کار به صراحت در دستوالعمل اجرایی آن آمده . به نظر بنده موضوع و طرح سئوال اکثر دوستان تغییر محل کار یک کارگر است. به طور مثال کارفرما حق دارد یکی از روسای خود را در محل جغرافیای کارگاه مثلا در تهران از محل کارخانه شرکت در تجریش به محل دیگر شرکت در ملاصدرا انتقال دهد؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز در خصوص شرایط کار شرایط متعددی از جمله مفاد قید شده در قرارداد کار در تصمیم مراجع حل اختلاف کار مبنی بر اینکه تغییر در شرایط کار بوجود آمده عمده و غیر قانونی یا از اختیارات کارفرماست! تاثیر گذار است. لذا نمیتوان بصورت کلی گفت تغییر محل کار از مصادیق تغییر شرایط کار محسوب شده یا خیر کما اینکه در تصمیم های مراجع حل اختلاف دیده شده است مسافت 70 کیلومتری تا کارگاه اولیه را تغییر شرایط کار احراز نکرده اند (بنا به سایر دلایل) ولی در مواردی تغییر 20 کیلومتری محل کار را تغییر عمده در شرایط کار کارگر تلقی نموده و کارفرما را مکلف کرده اند که کارگر را با حفظ سوابق و شرایط قبلی به محل قبلی ابقا بکار کند….. لذا باید به صورت موردی با جمیع شرایط اظهار نظر نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
ساعات کار قانونی و موظفی کارگران 1400

در ماده ۵۱ قانون کار ساعات کار هفتگی کارگران قانون کار تعیین شده است. در ماده ۵۲ قانون کار نیز ساعات کار قانونی و موظفی کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی تعیین شده است.

جرائم و مجازاتهای مقرر در قانون کار

مواد قانون کار که در صورت عمل نکردن به آنها موجب مجازات میشود عبارتند از مواد: 6 – 38 – تبصره ماده 41 – 45 – 52 – 59 – 61 – قسمت اول و دوم ماده 78 – 75 – 77 – 79 – 80 – 81 – 82 – 83 – 84 – 87 – قسمت اول ماده 89 – 90 – 91 – 149 – 151 – 152 – 153 – 154 – 155 –

هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری

هیات های تخصصی دیوان عدالت اداری: این هیات ها صلاحیت رسیدگی به موضوعاتی که در صلاحیت هیات عمومی است را دارند و با حداقل 15 نفر از قضات دیوان تشکیل می شوند و حضور هر قاضی در هیات های مربوطه منوط به صدور ابلاغ از ناحیه رئیس دیوان جهت عضویت در هیات مربوطه است.

مراحل ادعای سابقه در سازمان تامین اجتماعی

مراحل ادعای سابقه در سازمان تامین اجتماعی: سابقه بیمه و همچنین حق بیمه پرداخت شده از مهمترین موضوعات در ارائه خدمات به بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می باشد و بیمه شدگان برای دریافت خدماتی از قبیل بازنشستگی و از کار افتادگی می بایست میزان مشخصی از حق بیمه را در مدت معین به سازمان پرداخت نمایند.فرض کنید کارفرمائی به دلایل مختلف از پرداخت حق بیمه کارکنان خودداری نموده باشد و آنان را از امتیازات و مزایای مربوط به تامین اجتماعی محروم نموده باشد. به نظر شما این تاخیر یا عدم پرداخت حق بیمه رافع مسئولیت تامین اجتماعی در قبال بیمه شده خواهد شد و بیمه شده باید از حق و حقوق خود منصرف شود؟
دستور‌العمل ادعای سوابق گذشته بیمه شدگان (539‏‏/5000 مورخ 21‏‏/6‏‏/88) در این خصوص ابلاغ گردیده است….

مرخصي بدون حقوق

در مورد مرخصي بدون حقوق توافق طرفين ملاك آغـاز و وقـوع آن خواهـد بـود يعني كارفرما تكليفي به دادن مرخصي بـدون حقـوق بـه كـارگر نـدارد لـيكن در ايـن مـورد از آن ذكر شده و آن مـواردي اسـت كـه 37 استثنايي وجود دارد كه در ماده 67 قانون كار كارگر براي اداي فريضه حج واجب نياز به مرخصي بدون حقوق داشته باشد كه با توجه به بيان ماده مذكور كارفرما مكلف به پذيرش آن خواهد بود ليكن ساير مقررات در مـورد ايـن مورد جاري مي باشد.

قانون کار و دهیاری ها

قانون کار و دهیاری ماده 41 آیین نامه مقرر داشته که مسئول امور مالی دهیاری بنا به پیشنهاد دهیار و تایید شورای اسلامی روستا منصوب می شود

با کارشناسان ما در ارتباط باشید
جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.