جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها

دریافت دو حقوق بازنشستگی

فهرست مطالب

بارها این سوال مطرح شده است که آیا میتوان به صورت همزمان برای دریافت دو حقوق از سازمان تامین اجتماعی و یا سایر صندوق ها اقدام نمود یا خیر؟ جواب این سوال مثبت است اما در همین ابتدای کار باید به آقایان بگوئیم که این موضوع شامل حال شما نخواهد بود. و اما خانم ها میتوانند دو حقوق بازنشستگی را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند، یک مورد حقوقی هست که خودشان به عنوان بازنشسته از سازمان دریافت مینمایند و مورد دوم حقوقی هست که از بابت بازنشستگی همسر فوت شده خود دریافت خواهند نمود.

پس بنابر این بانوان محترم که همسرشان فوت گردیده و مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی بوده اند علاوه بر حقوق دریافتی خود حقوق همسرشان را نیز می توانند از سازمان مطالبه نمایند.

در وافع شما یک حقوق را به عنوان بازنشسته از سازمان دریافت می نمائید و یک حقوق نیز تحت عنوان بازمانده (دریافتی از بابت همسر فوت شده).

دریافت دو حقوق بازنشستگی
دریافت دو حقوق بازنشستگی 1

دریافت دو حقوق بازنشستگی از صندوق های دیگر هم امکان پذیر است؟

همچنین لازم به ذکر است که این قانون فقط مرتبط به بازنشستگان تامین اجتماعی نبوده و سایر صندوق ها نیز مکلف به رعایت قانون مذکور می باشند، به عنوان مثال:

تنها در صندق بازنشستگی کشوری بیش از 34هزار نفر دوحقوق بازنشستگی دریافت می نمایند.

آیا فرزندان هم میتوانند دو حقوق بازنشستگی دریافت نمایند؟


دریافت دو حقوق بازنشستگی

این قانون فقط مشمول همسران نبوده و تمامی بازماندگان حائز شرایط را دربر دارد، بازماندگان در واقع همان وارثان قانونی شخص فوت شده هستند که شامل فرزندان نیز می باشد.

بنابر قانون مورد اشاره فرزندان بازمانده نیز می توانند همزمان حقوق پدر و مادر خود را دریافت نمایند. همچنین براساس اعلام صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر حدود 2هزار فرزند دختر در حال دریافت همزمان دو حقوق بازنستگی پدر و مادر خود می باشند.

پاسخ به یک سوال پر تکرار توسط خانم ها: آیا میتوانم همزمان حقوق بازنشستگی شوهر و پدر فوت شده خود را دریافت نمائم؟ پاسخ شما اینبار “بله” نخواهد بود، زیرا هر شخص در یک زمان تنها میتواند یک سرپرست داشته باشد و حقوق و مزایا بابت آن دریافت نماید. پس بنابراین زمانی که شما حقوق همسر متوفی خود را دریافت مینمائید نمیتوانید حقوق پدر متوفی خود را نیز مطالبه نمائید.

مدارک لازم برای برقراری مستمری بازماندگان :

 گواهی فوت بیمه شده یا مستمری بگیر که از سوی سازمان ثبت احوال صادر شده باشد.

  اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متوفی و بازماندگان واجد شرایط

  اصل و تصویر عقد نامه همسر متوفی

  گواهی تحصیلی برای فرزندان پسر بالای 18 سال

  صورتجلسه کمیسیون پزشکی درمورد ازکارافتادگی فرزندان یاپدرومادرویا شوهر(در صورت لزوم)

  مدارک کفالت پدرومادر

  فرم درخواست برقراری مستمری بازماندگان (دریافت فرم)

   تأئید مراتب حادثه توسط واحد اجرایی طبق ضوابط ومقررات ، در صورتیکه فوت بیمه شده در اثر حوادث ناشی از کارباشد.

   اصل وتصویرانحصاروراثت ( ارائه این مدرک درابتدای برقراری مستمری الزامی نمی باشد اما می بایست  حداکثر تا 9 ماه پس از تاریخ فوت ارائه گردد)

همه چیز در خصوص بازنشستگی

همچنین بخوانید: آیین نامه اجرایی قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه

اگر در حال حاضر با مشکلاتی مانند رد نکردن حق بیمه توسط کارفرما، عدم دریافت حقوق، شرایط نامناسب کاری یا اخراج ناگهانی بدون قرارداد کار مواجه هستید، با کارشناسان حقوقی «کارتامین» تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با بررسی دقیق پرونده و ارائه راهنمایی‌های تخصصی در خصوص مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را برای شما هموار کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با شماره ۷۶۷۹۳۳۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان با بهترین وکلای اداره کار تهران را پر کنید. همچنین برای مشاهده قراردادهای کار به بانک قراردادهای کارتامین مراجعه فرمایید.

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
تغییر حقوقی مالکیت کارگاه

تغییر حقوقی مالکیت کارگاه (ماده ۱۲ قانون کار): به استناد ماده 12 قانون كار. :« هرنوع تغيير حقوقي در وضع مالكيت كارگاه از قبيل فروش يا انتقال به هر شكل، تغيير نوع توليد،‌ادغام در موسسه ديگر، ملي شدن كارگاه، فوت مالك و امثال اينها،‌در رابطه قراردادي كارگراني كه قراردادشان قطعيت يافته است موثر نمي باشد و كارفرماي جديد…

حفاظت فنی و بهداشت کار (بخش دوم – بيماريها و حوادث ناشي از كار)

حفاظت فنی و بهداشت کار (بخش دوم – بيماريها و حوادث ناشي از كار):کلیه کارگاههایی که شاغلین آنها به اقتضای نوع کار در معرض بیماریهای ناشی از کار قرار دارند باید برای همه کارکنان آن واحد پرونده پزشکی تشکیل و حداقل سالی یک بار توسط مراکز بهداشتی درمانی از آنها معاینه و آزمایشهای لازم را بعمل آورند…

دادنامه شماره 30 هيات تخصصي كار، بيمه و تامين اجتماعي مورخ 28/01/1400

در بخشنامه معترض عنه اشاره گردیده «… در طول دوره ماموریت، زمانی که کارگر صرفا برای انجام کار صرف می کند ساعت کار وی محسوب می شود و چنانچه این زمان بیش از ساعت کار قانونی وی باشد کارگر مستحق دریافت فوق العاده اضافه کاری خواهد بود …»، لذا این بخشنامه پرداخت فوق العاده اضافه کاری بابت انجام کار اضافی در زمان ماموریت را ممکن دانسته و نفی ننموده است…..

حوادث ناشی از کار

مطابق ماده 10 آئین نامه حفاظتی کارگاه های ساختمانی، کارگاه ساختمانی باید به طور مطمئن و ایمن محسور و از ورود افراد متفرقه و غیر مسئول به داخل آن جلوگیری به عمل آید، همچنین نصب تابلوها و علائم هشدار دهنده که در شب و روز قابل رویت باشد در اطراف کارگاه ساختمانی ضروری است.

همه چیز درباره آیین دادرسی الکترونیکی کار

با توجه به شرایط خاص حاکم بر دنیا از باب درگیری با بیماری مسری، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در اقدامی بموقع و با فراهم نمودن مقدمات لازم از جمله تصویب «آیین دادرسی الکترونیک» اقدام به اجرایی نمودن دادخواست الکترونیک و به حداقل رساندن حضور فیزیکی ارباب رجوع نمود….

با کارشناسان ما در ارتباط باشید
جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.