جستجو کردن
دسته‌بندی‌ها
آیین دادرسی کار

نحوه اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار

فهرست مطالب

نحوه اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار: بعد از صدور رای و در صورت قطعی شدن آن نوبت به اجرای رای می رسد،طبق ماده166 قانون کار و با توجه به آیین نامه اجرایی ماده مزبورمصوب1370/03/12،اجرای آرای مراجع دادرسی کار،بر عهده واحد اجرای احکام دادگستری است که توسط مامورین اجرای احکام و به موجب قانون اجرای احکام مدنی،انجام شود.

نحوه اجرای آرای مالی

اجرای آرای مالی صادر شده از مراجع دادرسی کار،توسط اجرای احکام دادگستزی و بر اساس قانون اجرای احکام مدنی صورت می پذیرد به این ترتیب که با صدور اجرائیه و اعطای فرصت یک ماهه به کارفرما برای اجرای رای و در صورت عدم اجرا انجام اقداماتی از قبیل،توقیف حساب یا فروش اموال کارفرما اجرای رای صورت می گیرد و اگر کارفرما اموالی نداشته باشد کارگر می تواند تقاضای اعمال قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی و حبس کارفرما را تا پرداخت مطالبات کند.

جرایم در قانون کار

همانطور که گفته شد به موجب ماده 166 قانون کار اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار در صلاحیت واحد اجرای احکام دادگستری است که به موجب قانون اجرای احکام مدنی،مبادرت به اجرای آرای مزبور می نماید.

لیکن به موجب ماده4 قانون اجرای احکام مدنی،در صورتی که رای صادر شده نه توسط کارفرما بلکه باید توسط دستگاه دولتی یا وابسته به دولت اجرا شود،نیاز به صدور اجراییه نیست ،بنابراین باید گفت در خصوص اجرای آرای ناشی از ماده 148 قانون کار نیز نیازی به صدور اجراییه نیست و سازمان تامین اجتماعی باید به اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار اقدام نماید؛بنابراین بعد از صدور رای و تائید قطعیت آن توسط اداره کار کارگر باید رای را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهد  و تقاضای اجرای رای را نماید،سازمان تامین اجتماعی نیز باید بر اساس مقررات خود حق بیمه را محاسبه و از کارفرما دریافت کند و در صورتی که کارفرما از مبالغ تعیین شده توسط تامین اجتماعی خودداری نماید سازمان تامین اجتماعی با ابزار اجرایی که در قانون تامین اجتماعی پیش بینی شده است می تواند علیه کارفرما اقدام کند و نسبت به وصول حق بیمه و جرایم دیرکرد عمل نماید؛چنانچه سازمان تامین اجتماعی از اجرای رای خوداری نماید کارگر حق خواهد داشت که علیه سازمان مزبور نزد دیوان عدالت اداری اقامه دعوانماید.

نحوه اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار 1

با عنایت به اینکه احراز رابطه کارگری و کارفرمائی براساس مادتین ۲ و ۳ قانون کار و همچنین احراز مدت رابطه کارگری بین طرفین به حکم قانون در صلاحیت مراجع حل اختلاف کارگر و کارفرما قرار داد و آراء قطعی مراجع مزبور معتبر و لازم الاجراء می‎باشد و از جمله در دادنامه شماره 30-29 مورخ86.01.26 هیات عمومی دیوان نیز این موضوع تائید گردیده ولی متاسفانه در اکثر مواقع بعد از صدور رای در مراجع کار و صدور اجرائیه برای کارگر در خصوص اعمال ماده 148 قانون کار سازمان تامین اجتماعی از اجرای رای خوداری نموده که این امر باعث میشود بعضی از کارگران بی خیال اجرای رای شودند یا اینکه برای مکلف کردن سازمان تامین اجتماعی به اجرای رای به دیوان عدالت مراجع کنند که منجر به طولانی شدن اجرای رای میشود.

  

نحوه اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار 2

نحوه اجرای آرای غیر مالی

آرای غیر مالی آرای است که نتیجه رای،انجام عمل یا عدم انجام عملی است که کارفرما باید حسب مورد آن عمل را انجام بدهد یا انجام ندهد از جمله آرای غیر مالی می توان به حکم بازگشت بکار و حکم الزام به صدور گواهی انجام کار از طرف کارفرما برای کارگر اشاره نمود؛در خصوص نحوه اجرای حکم بازگشت بکار باید گفت بعد از صدور حکم بازگشت به کار کارگر و ابلاغ حکم مذکور و قطعیت آن کارگر باید بلافاصله به کارگاه رجوع کرده و تقاضای اجرای حکم و اعاده به کار نماید. در صورتی که کارفرما از پذیرش وی خودداری کند با ثبت اجرائیه در خصوص حکم مزبور تقاضای ارسال حکم را به واحد اجرای احکام دادگستری نماید.

بعد از آنکه حکم مزبور به واحد اجرا ارسال شد واحد مذکور مکلف است تا نسبت به صدور اجرائیه علیه محکوم علیه (کارفرما) اقدام نماید.

واحدهای اجرای احکام در مواقعی که کارفرما از اجرای اجرائیه خودداری می کند نسبت به اجرای حکم از طریق فرستادن مامور اجرا همراه کارگر به کارگاه اقدام می کنند و در صورتی که کارفرما کارگر را بپذیرد مامور اجرا گواهی اجرای رای را صادر می کند لیکن چنانچه از اجرای رای خودداری کرده و از پذیرش کارگر خودداری نماید در این صورت مامور اجرا گواهی عدم اجرای رای را صادر می کند.

در هرحال چنانچه کارفرما کارگر را نپذیرد گواهی صادر شده در خصوص عدم پذیرش کارگر از طرف واحد اجرا یا مامور اجرای احکام سند مثبتی است که به موجب آن کارگر می تواند به مراجع حل اختلاف کار مراجعه و تقاضای حقوق ایام تعلیق خود را از تاریخ صدور حکم بازگشت به کار بنماید.(دستورالعمل شماره 10 روابط کار مورخ 88.09.12 در این زمیته صادر گردید)

حکم بازگشت به کار همانند سایر احکام اعتبار امر مختومه را داشته و هیچ مرجعی به جز مرجع بالاتر آن هم طبق قانون نمی تواند در خصوص دعوای اخراج کارگر مجددا اظهار نظر کند بنابر این تا زمانی که کارگر به کار برگردانده نشده است می تواند دادخواست حق السعی ایام تعلیق را تقدیم مراجع حل اختلاف کار نماید لیکن چنانچه کارفرما حکم بازگشت به کار کارگر را اجرا کند و کارگر را به کار برگرداند اما دوباره کارگر را اخراج نماید در این صورت مرجع حل اختلاف که به دعوای اخراج جدید رسیدگی می نماید می تواند در خصوص اخراج یا عدم اخراج کارگر البته با دلیل اظهار نظر کند.

ضمیمه قانونی مقاله نحوه اجرای آرای مراجع حل اختلاف کار:

دستورالعمل شماره 10 روابط کار مورخ 88.09.12

دادنامه شماره 30-29 مورخ86.01.26 هیات عمومی دیوان

اگر در حال حاضر با مشکلاتی مانند رد نکردن حق بیمه توسط کارفرما، عدم دریافت حقوق، شرایط نامناسب کاری یا اخراج ناگهانی بدون قرارداد کار مواجه هستید، با کارشناسان حقوقی «کارتامین» تماس بگیرید. ما به شما کمک می‌کنیم تا با بررسی دقیق پرونده و ارائه راهنمایی‌های تخصصی در خصوص مدارک لازم برای شکایت از کارفرما را برای شما هموار کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، با شماره ۷۶۷۹۳۳۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید یا فرم مشاوره رایگان با بهترین وکلای اداره کار تهران را پر کنید. همچنین برای مشاهده قراردادهای کار به بانک قراردادهای کارتامین مراجعه فرمایید.

مقالات مرتبط

با کارشناسان ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین‌های ماه
پارك علم و فناوري در قانون کار

تعريف پارك علمي توسط IASP در سال 2002 :يك پارك علمي سازماني است كه به وسيله متخصصان حرفه اي اداره مي شود و هدف اصلي اين سازمان افزايش ثروت در جامعه از طريق تشويق و ارتقا فرهنگ نوآوري و افزايش قدرت رقابت در ميان شركتهاي و موسساتي است كه متكي بر علم و دانش در محيط پارك فعاليت مي كنند.

دادنامه 1815 تا 1825 مورخ 99.11.21 هيات عمومي ديوان عدالت اداري

از آنجاييكه طبق ماده 2 اساسنامه اصلاحي دانشگاه آزاد، دانشگاه يك موسسه آموزشي و پژوهشي تعريف شده و بيمارستانهاي دانشگاه آزاد نيز بدليل فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي زير نظر ا ساتيد دانشگاه، بنوعي واحدي از دانشگاه محسوب مي شوند، فلذا كليه پرستاران شاغل در بيمارستانها نيز مشمول بند .ح. ماده 12 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي بوده و بمانند اعضاي هيات علمي و كاركنان اداري دانشگاه آزاد مشمول قانون كار نمي باشند…..

تعریف کارگاه در قانون کار

تعریف کارگاه در قانون کار به استناد ماده ۴ قانون کار «کارگاه محلی (مکانی) است. که کارگر به درخواست. (و دستور) کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می‌کند. از قبیل موسسات صنعتی. کشاورزی. معدنی….

تشکلهای کارگری و کارفرمایی

تشکلهای کارگری و کارفرمایی: در اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی (احزاب، جمعیتها، انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده آزادند مشروط به اینکه اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی ایران را نقض نکنند …) کارگران می توانند نسبت به تاسیس انجمنهای اسلامی یا انجمنهای صنفی اقدام کنند….

قانون كار و كاركنان خريد خدمت

قانون كار و كاركنان خريد خدمت: توضيح مطلب اين است كه از سالها پيش از انقلاب به دليل محدوديت ها و ممنوعيت هاي استخدامي،سازمانها و موسسات دولتي اجازه يافتند تحت شرايطي نيروي انساني مورد نياز خود را از طريق به كارگيري افراد به صورت خريد خدمت تامين كنند در نتيجه اغلب….

با کارشناسان ما در ارتباط باشید
جستجو کردن

مشاوره رایگان با وکیل اداره کار

برای رزرو مشاوره رایگان با وکلای کارتامین فرم زیر را تکمیل کنید. همکاران ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.